کد مطلب:313939 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:299

گذرگاه عباسعلی زنگی آباد
جناب آقای مهندس محمد شیخ الرئیس دامت افاضاته از كرمان، نامه ای را بدین شرح خطاب به مؤلف كتاب چهره ی درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس علیه السلام به انتشارات مكتب الحسین علیه السلام می نویسد:

حضور باهرالنور دانشمند محترم حضرت حجةالاسلام و المسلمین حاج شیخ علی ربانی خلخالی زید عزه

پس از اهدای تحیات وافره، و آرزوی طول عمر و توفیق روزافزون برای آن جناب در ظل عنایات حضرت ولی الله الأعظم (عج)، بدین وسیله ضمن عرض پوزش از تأخیر در انجام امر محوله در خصوص ارائه ی اطلاعاتی راجع به گذرگاه عباسعلی زنگی آباد و سقاخانه ی ابوالفضل علیه السلام ده زیار، اینك اطلاعات لازم حضور عالی ارسال می گردد. ان شاءالله مورد قبول قمر بنی هاشم علیه السلام و مفید فایده جهت درج در كتاب شریف حضرت عالی قرار خواهد گرفت، ما را مشمول دعای خیر خویش بفرمائید.

السلام علیك یا اباالفضل العباس علیه السلام

این مكان مقدس، مورد توجه و عنایت حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام و قبله ی حاجات مردم آن دیار بلكه تمامی اطراف است. مجموعه ای است مشتمل بر حدود 2000 مترمربع از بارگاه و صحن و سرا و مسجد شبستانهای متعدد كه به نامهای مقدس حضرات امام حسین علیه السلام، حضرت فاطمه علیهاالسلام، قمر بنی هاشم علیه السلام، بی بی حضرت رقیه علیهاالسلام و خانم ام البنین علیهاالسلام نامگذاری شده است.

در این مهبط انوار، چند نفر در عالم بیداری و با چشم ظاهری، توفیق زیارت حضرت ابوالفضل علیه السلام را پیدا كرده اند.

همه ساله روزهای تاسوعای حسینی و اربعین، هزاران نفر به منظور تعظیم شعائر دینی و سوگواری برای گلگون كفنان عرصه ی نینوا، در این مكان به عزاداری می پردازند و از خوان بی زوال حضرتشان اطعام می شوند. روزهای پنجشنبه و جمعه تقریبا تمام



[ صفحه 276]



هفته ها در طول سال، سفره های نذری و اطعامهای نذری و سوگواری و بعضا روضه خوانی دائر است.

همچنین شب میلاد قمر بنی هاشم، ابوالفضل العباس علیه السلام، نیز جشن باشكوهی با برنامه های متنوع (شامل سرود و مداحی و سخنرانی) زینت بخش این شب فرخنده می باشد.

جریان بسیار جالب و شنیدنی، بلكه بی نظیری كه برای خادم گذرگاه اتفاق افتاده، از زبان خادم گذرگاه به صورت نوار كاست در جوف پاكت حضور عالی ارسال خدمت می شود.

التماس دعا

السلام علیكم و رحمة الله و بركاته / خرداد 77



[ صفحه 277]



سروده ی هوشمند



این گذرگاه كه مشتاق فراوان دارد

نام عباسعلی بر سر ایوان دارد



قدمتش می رسد اكنون به 270

رازها در دل سودازده پنهان دارد



این مكان موجب اخلاص و شفا بس شده است

زین سبب عاشق دلباخته چندان دارد



به ادب پای گذارند ملایك اینجا

به محیطش همه جا حاجب و دربان دارد



حاج محمد زنگی آبادی

7 / 2 / 1377